iremis

Someday i'll recover. It's not a promise but a beautiful day i hope.

Depression.

Publicerad 2008-09-18 21:35:29 i Allmänt,

Depression är en psykisk störning som, med psykiatrisk terminologi, ingår i de affektiva syndromen eller förstämningssyndrom med ett annat ord. Depressionerna kan klassificeras i någon av flera undergrupper, där egentlig depression är en.

Vid en depression lider den drabbade av en sänkning av det allmänna stämningsläget. Ofta känns livet meningslöst och man ser ingen väg ut ur mörkret. Fenomenet har berörts i litteraturen sedan flera tusen år, ofta under beteckningen melankoli, som idag betecknar en svår form av depression.

Bland kriterier för depressionsdiagnoserna finns bland annat att minst fem av nedanstående symtom skall ha känts av under de senaste två veckorna:

#Nedstämdhet
# Nedsatt intresse och glädje
# Viktändring (minst 5% ökad eller minskad vikt per månad)
# Sömnstörning
# Motorisk oro eller hämning
# Svaghetskänsla eller brist på energi
# En känsla av att vara värdelös eller skuldkänslor
# Minskad koncentrations-, tankeförmåga eller obeslutsamhet
# Återkommande tankar på döden eller självmord



Okej, jag hade inget att göra så jag gick in wikipedia och hittade det där. Jag kanske fortfarande lider av depression men jag ska ju bli mamma, det borde glädja mig.
Men ändå så känner jag mig deprimerad.
Jag kan inte hjälpa det, tyvärr. Men det betyder inte att jag kommer bli en dålig mor. Ingen har erfarenhet av att bli förälder i denna värld.
Man utvecklar den delen.

Jag har för många tankar, borde göra något vettigt utav dom.
Mina drömmar kan jag uppnå dom utan hjälp och stöd? Mitt liv är inte slut bara för att jag kommer bli mamma.
Det kanske går .. Jag hoppas det ..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Iris

We are what we don't see ..

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela