iremis

Someday i'll recover. It's not a promise but a beautiful day i hope.

Diabetes

Publicerad 2008-12-09 19:41:02 i Allmänt,

Det börjar bli jobbigt att gå upp tidigt på morgonen för att gå på toa, men så är det tydligen när man är gravid? Jag har inte högt blodsocker heller på morgonen, gör alltid blodsocker tester innan frukost mina värden ligger bra då.

Igår kom jag på att jag har levt med diabetes i 8 år nu (sedan jag var 13 år, jag blev 20 år för några dagar sedan) gud vad tiden går fort kommer fortfarande ihåg dagen dom skickade mig till sjukhuset akut pga att jag hade för högt blodsocker, låg på 42 då (man ska ligga under 10). Dom sa att om jag hade väntat en vecka till hade jag säkert legat i koma vid den tiden men jag tog inte det på allvar då. Jag grät så fort jag kom hem efter att dom skrivit ut mig från sjukhuset för alla konsekvenser diabetiker kan få om dom inte tar hand om sig.
Några månader efter började jag gå upp lite i vikt (jag var för smal innan jag fick diabetes, vägde typ 46kg för att ha varit 168cm lång) är 173cm nu för tiden. Jag gick igenom en kris i flera år blev mer och mer deprimerad för jag accepterade inte att jag hade fått diabetes tog aldrig hand om mig som jag skulle, jag grät flera gånger när jag skulle ta natt insulinet .. Jag sket fullständigt i att ta insulinet och proppade i mig godis, kladdkakor och sådant, när jag blev 16 skrev dom in mig i sjukhuset igen för att min föredetta diabetes doktor var orolig att något allvarligt skulle hända pga mina för höga värden, men jag grät bara och sa att jag hatade min diabetes, jag hatade sprutorna, insulinet och allt som hade med diabetes att göra.
Min bror stannade hos mig i sjukhuset då, och han bad mig att ta hand om mig men jag brydde mig inte .. dom skrev ut mig och jag fortsatte mitt liv utan att ta hand om mig. Min syn höll på att förändras och dom var oroliga över att jag kunde bli blind pga att jag aldrig tog hand om mig, fast jag såg inte det som något seriöst utan jag sket i det igen och tog fortfarande inte hand om mig.
Juni 2008 blev jag gravid, fick reda på det i mitten av juli .. då började jag ta hand om mig men inte riktigt. Sen augusti tar jag hand om mig, tar alltid insulin och försöker göra regelbundna blodsocker tester går alltid på mina läkar besök och försöker må så bra som möjligt. I september var jag i ögonmottagningen och jag fick goda nyheter att min syn inte är förändrad längre, mitt Hba1c ligger bra till. Jag ser min graviditet som något väldigt positivt :) är glad över det.

Kort Fakta:

Diabetes är en kronisk sjukdom som gör att sockerhalten i blodet är för hög.
Diabetes kallades tidigare sockersjuka, vilket inte är en korrekt benämning. Vanliga tecken på diabetes är att du känner dig trött, är oftare törstig och går ned i vikt.
Diabetes orsakas av brist på hormonet insulin eller av att insulinet inte ger full effekt.


Diabetes finns i olika former. De vanligaste är:

* typ 2 diabetes, som oftast bryter ut i vuxen ålder och orsakas av att man inte har förmåga att
producera tillräckligt med insulin. Har hög ärftlighet.

* typ 1 diabetes, börjar oftast under barn- och ungdomsåren och beror på att antikroppar förstör cellerna som tillverkar insulin. Har låg ärftlighet.

* graviditetsdiabetes, orsakas av att man under graviditeten inte förmår att producera tillräckligt med insulin.


Insulin bildas i bukspottkörteln och behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Iris

We are what we don't see ..

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela