iremis

Someday i'll recover. It's not a promise but a beautiful day i hope.

Livsmedelsverket

Publicerad 2008-10-29 15:14:45 i Allmänt,

Sitter och väntar på att Leo ska ringa mig, han skulle sluta tidigt idag från universitetet, annars brukar han komma hem vid 21.00 typ, han har universitet + praktik i sjukhuset i Madrid varje dag typ.
Letade efter resor åt han, han ska ju komma hit i januari :) Längtar! Saknar honom varje dag mer och mer. Jag vill bara åka dit och vara med honom. Jag kan eftersom jag är ledig/sjukskriven så jag har all tid i världen känns det som. Men jag kan inte :( han kommer ju knappt ha tid till mig och jag måste stanna kvar pga mina läkartider.
Vad jobbigt det är att ha diabetes! men jag har klarat mig hittills. Jag har frågor om det jag får och inte får äta under graviditeten är rädd och bara äta vad som helst, får t.ex inte äta vilken fisk som helst (fast jag äter inte fisk, usch!) får bara äta pastöriserad ost, ingen mögelost och så men vem äter det egentligen?

Från Livsmedelsverket - Gravida.
Vad ska jag äta?
För att barnet i din mage ska växa och utvecklas behöver du mer näring än annars. Du behöver till exempel mer vitaminer och mineraler, men inte så mycket mer kalorier. Det bästa sättet att få tillräckligt med näring är genom bra och näringsrik mat.

Ät gärna:
  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • bröd och potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, helst fullkornsalternativ.
Drick gärna vatten till maten och när du är törstig.

Man har ju ändå frågor om mat man får och inte får äta, för det står ju inte precis ALLT där. Så jag får ta och fråga min barnmorska på fredag då jag ska dit. Får bara komma ihåg det! är så dålig på att minnas alla mina frågor. Ska skriva en lista istället.
Hejdå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Iris

We are what we don't see ..

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela